Entrevista de Toni Monjo a Fibwi

Entrevista de Toni Monjo a Fibwi

Fecha:

Toni Monjo, gerent de Som Pagesos, parla sobre la pujada de preus a Actualitat Informativa de Fibwi. Durant la seva entrevista, Monjo ha posat de manifest la cadena de preus que s’origina al sector de la producció, com ara els subministraments energètics, el cost del personal, els fertilitzants o els transports, i que ha obligat a Som Pagesos a augmentar els preus dels seus productes per, com a mínim, cobrir els costs de producció i evitar pèrdues.

Així mateix, Monjo ha posat en valor la proximitat dels productes que podem trobar a les botigues més properes i quotidianes i ha animat els consumidors a reforçar el seu compromís amb els pagesos, el camp i el producte local. Aquesta és l’única manera, ha apuntat Toni Monjo, d’evitar la dependència dels productes de fora, una situació que es va posar de manifest amb especial èmfasi durant la pandèmia, i reforçar la sobirania alimentària de Mallorca.

Monjo ha apuntat, també, una dada molt important: Mallorca tan sols és capaç de produir el 15% del total de productes que es consumeixen. Una xifra que es torna encara més notable durant la temporada alta turística, quan els recursos són repartits entre una major població. D’acord amb la perspectiva del director de Som Pagesos, amb una major extensió de terra productiva i un major nombre de pagesos, podríem fer front d’una millor manera al consum propi i al que es deriva de l’activitat turística, sense oblidar-nos de la qualitat del nostre producte local.

Demanat per les possibles causes de la manca de producció local, Monjo apunta una sèrie d’elles:

  • La manca de relleu generacional, que dugui gent jove al camp.
  • La necessitat d’augmentar les inversions que podrien fer aquesta feina més atractiva i atreure, així, una major quantitat de mà d’obra.
  • La manca d’investigació.
  • La necessitat de mecanitzar els processos de producció.
  • La insuficient ajuda provinent de les administracions.
  • Un feble compromís per part dels consumidors a l’hora de triar el producte local per sobre del producte de fora.

Finalment, Toni Monjo ha recordat qui és Som Pagesos: el resultat de la unió dels quatre principals productors de Mallorca: Agromallorca, Es Merca, Agroilla i Terracor, l’objectiu dels quals no és un altre que la promoció i difusió del consum del producte local. Com a eina per a la consecució d’aquest objectiu, es va crear la marca Som Pagesos, com a certificació de la qualitat i proximitat del producte. Però aquesta marca va encara més enllà, contribuint a la dignificació de la pagesia i a la diversificació econòmica.

Monjo ha volgut acabar amb un missatge optimista sobre el futur del producte i la pagesia mallorquins: rotundament sí. Tenim futur però necessitem el compromís de tots.

Podeu veure l’entrevista completa fent clic aquí (minut 16:35).

Más
artículos

SOM PAGESOS VOL DIR MALLORQUÍ